"MITÄS NYT SITTEN JATKOSSA?"

7/18/2015

...oli varmasti yleisin vieraiden suusta kuultu kysymys ylioppilasjuhlissani. Olin jo ennen juhlia naureskellut niin perheelle kuin kavereillekin, että en edes halua kokea niitä "noloja" tilanteita, kun vastauksenani on vaan, että enpäs tiedä. Ja uskokaa tai älkää, ne tilanteet oli oikeasti hiukan kiusallisia.

Viime syksynä kerroin tässä postauksessa vähän fiiliksistäni tulevaisuuden suhteen ja valasin hieman aloja (kauppatieteet, psykologia, viestintä), jotka mua vois kiinnostaa. Niistä kuitenkin pois on jäänyt jo viestintä, se kun ei oikeestaan enää millään tavalla kiinnosta enkä oo siis sen koommin sille antanut ajatusta. No mutta, mihin mä sitten tänä keväänä hain vai hainko ollenkaan? Hainhan mä, liiketalouteen sekä kauppakorkeaan. Tiedossa oli, etten aio lukea kauppakorkean pääsykokeeseen ollenkaan, lähinnä tarkotus oli vaan mennä ottamaan tuntumaa pääsykokeesta ja yrittää ens vuonna sitten oikeasti. Liiketalouden aineisto tuli kyllä tulostettua ja yhtä vihkosta aloinkin lukemaan, mutta siihen se sitten jäikin. Mua ei vaan jotenkin yhtään napannut se lukeminen, ja niinhän siinä sitten kävi etten käynyt kummassakaan pääsykokeessa - hakemassa edes sitä tuntumaa ens vuotta ajatellen. Toisaalta vähän kaduttaa, mutta toisaalta taas ei ollenkaan.

Mä oon lähes koko ajan ollut sisimmissäni sitä mieltä, että haluan pitää välivuoden. Tehdä töitä ja säästää rahaa tulevia opiskeluaikoja varten, ja jossain vaiheessa lähteä mahdollisesti reissun päälle. Aina välillä varsinkin keväällä tuli sellanen tunne, että minähän lähden heti syksyllä opiskelemaan mutta oikeesti, näin on loppujen lopuks omasta mielestäni parempi.

cities

Tällä hetkellä mun varmin ajatus ens kevään osalta on se, että tähtään lukemaan joko kauppatieteitä tai liiketaloutta. Ne antaa mahdollisuuksia vaikka ja mihin, mikä mua vähän kutkuttaakin kyseisissä aloissa. Esimerkiksi yks mun pitkäaikaisimmista haaveista on ollut työskennellä muotimarkkinoinnin parissa, ja uskoisin että nää alat antais siihen edes jonkinlaiset avaimet. Mutta tiiättekö, kun mun ajatusmaailma voi olla aivan toinen hetken kuluttua ja se jos jokin on ärsyttävää. Varmaa kuitenkin on, että ens vuoden syksynä opiskelen jotakin alaa, kahta tai enempää välivuotta en haluais missään nimessä pitää.

Syksyn postauksessa kerroin myös ajatuksesta hakea Helsinki Design Schooliin, juurikin muotimarkkinoinnin koulutukseen. Toisaalta kun miettii, ei ihan hirveästi innostaisi laittaa siihen monen kuukauden palkan verran rahaa varsinkin, jos ens keväänä menisin esimerkiksi valmennuskurssille. Huhheijaa, sinnehän meniskin suurin osa välivuoden säästöistä. Hakuaikaa on tosin vielä kuukauden verran jäljellä, mutta tällä hetkellä ajatuksenani on, että tuskin tuun sinne hakemaan.

study

Näin tyhjentävän tekstin jälkeen kaikessa lyhkäisyydessään siis; mulla on nyt edessä (toivottu) välivuosi, jonka aikana aion tehdä töitä, matkustella edes vähän, hankkia elämäni ensimmäisen kunnon salikortin hehe ja miettiä kaikessa rauhassa, mitä haluan lähteä opiskelemaan ja lukea pääsykokeisiin niin, että vuoden päästä saan etsiä kämppää tulevasta opiskelukaupungista.

Mitenkäs teillä muilla lukion tai ammattikoulun päättäneillä, pääsittekö opiskelemaan vai pidättekö välivuoden (tai useammankin)? Entäs minkäslaisia suunnitelmia teillä on välivuodelle?

2 kommenttia:

  1. Täällä myös toinen, joka pitää ainakin yhden välivuoden. Tällä hetkellä töitä on tiedossa vuoden loppuun saakka, mutta sen jälkeen ois aika vaihtaa työpaikkaa. Todella todennäköisesti pidän vielä toisenkin välivuoden, sillä houkuttelee liian kovasti omaan kotiin muutto ja sehän tarkoittaa sitä, että asuntosäästötilille pitää säästää vielä paaaaljon rahaa...:> Täytyy vaan toivoa, että saa niitä töitä mahdollisimman pian!

    essi-bltn.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi että, oma koti olis kyllä ihanteellinen... Toi töiden saaminen tuntuu olevan kyllä niin kiven alla, mutta toivottavasti meitä molempia lykästää :-)

      Toisaalta oon kyllä hiukan kateellinen sulle (ja kaikille muille samassa tilanteessa oleville), kun sulla on jo ammatti taskussa - siinä mielessä kun toi lukio on vähän pyllystä!

      Poista