SYKSYLLÄ KOULUNPENKILLE?

4/17/2016

Noniin, huominen muuttuikin teknisten ongelmien vuoksi vähän myöhemmäksi, mut vihdoin pääsin raapustelemaan niitä lupailemiani tuntemuksia jatkosuunnitelmien suhteen!  

Vajaa pari viikkoa sitten tosiaan päättyi taas kerran yhteishaku. Se kauhulla odotettu kolmiviikkonen onkin jo yhtäkkiä ohi, enkä oikein tiiä millaset fiilikset mulla just nyt on. Toisaalta hyvät, mut toisaalta jännittävät. Mähän kirjoittelin helmikuun puolella tässä postauksessa, kuinka en tiedä mitä haluaisin opiskella ja kuinka tulevaisuus on vaan yksi suuri kysymysmerkki, mut nyt ollaan jo onneks vähän selvemmillä vesillä.

No, mihin mä sitten hain? Hakukohteeksi päätyi lopulta tradenomin koulutus muutamalle eri paikkakunnalle muun muassa Tampereelle ja Jyväskylään. Tampere olis kuitenkin ehdottomasti se, mihin haluaisin. Jotenkin en vaan innostu ajatuksesta, että täytyisi heti kerätä kamppeensa ja muuttaa taas uuteen kaupunkiin, nyt kun on päässyt asettumaan tänne Tampereelle ja no, muutenkin kun oon aina ajatellut Tampereen olevan mun opiskelukaupunki. Jyväskylässä sen sijaan olis kuitenkin se plussa, että yhtenä suuntautumisvaihtoehtona on muoti ja vähittäiskauppa, mikä ainakin muiden kokemusten perusteella kuulostaa tosi mielenkiintoselta.

IMG_6788

Mut joo, miksi liiketalous? Kuten oon ennenkin sanonut, liiketalous on ollut mulle aina semmonen tietynlainen varavaihtoehto ja oon niin monet kerrat saanut kuulla, kuinka se on yks ainoista aloista mistä on hyötyä ihan missä tahansa ammatissa. Mut se, minkä vuoksi mä nyt oikeesti päädyin siihen on se, että monien pitkien pohdintojen jälkeen tulin joka kerta siihen lopputulokseen, että kyllä se markkinointi on tällä hetkellä eniten mua kiinnostava ala. Mulla on jo suuret suunnitelmat siitä, mihin haluaisin työharjotteluihin ja kuinka haluaisin työskennellä myöhemmin muotimarkkinoinnin parissa, mut jos ei nyt kuitenkaan mentäis asioiden edelle ;-D Yksinkertaisesti liiketalous tuntuu just nyt eniten multa.

Vaikka oon saanut kuulla siitäkin, kuinka tradenomin tutkinto ei olis niin arvostettu tai kuinka liiketalouteen on helppo päästä sisään, niin mä oon kyllä antanut sellasten juttujen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Mä en todellakaan pidä itsestäänselvyytenä, että mulla ois syksylle koulupaikka jo tiedossa, vaan teen kaikkeni sen saamiseksi. Innolla ja kauhulla siis odotan kolmen viikon päästä julkaistavaa materiaalia! 

IMG_6773

En kuitenkaan pistänyt listalle pelkästään liiketaloutta, vaan lisäksi hain myös medianomiksi sillä ajatuksella, että tsekkaan etukäteistehtävän ja jos se nappaa, niin pyrin myös sinne. Ja no, kun se sitten julkaistiin, niin eipä kyllä hirveesti napannut. Toki tässä on vielä se reipas kolmiviikkonen aikaa tehtävän palautukseen, mutta ensimmäinen ajatus oli kyllä kaikkea muuta kuin innostunut. Se ei kuitenkaan tunnu tällä hetkellä sellaiselta unelmajutulta, eikä yksinkertaisesti siis löydy motivaatiota pyrkiä kyseiseen koulutukseen, mut saas nähdä.

Yleisesti ottaen mä oon kyllä tosi innoissani tulevasta. Mä todellakin haluaisin päästä syksyllä opiskelemaan ja toivoisin totta kai, että se liiketalous osottautuis mulle oikeaks paikaks jos koulupaikka mulle sen osalta suodaan. Varsinkin nyt kun työkuviot on täysin auki, eikä päivien sisältö oo millään tavalla kehuttava, niin opiskeluiden aloittaminen kuulostaa varsin houkuttelevalta. Enkä vaan malttais odottaa sitä opiskelijaelämää ja uusiin ihmisiin tutustumista!

Mut hei, eipä mulla sen kummempia nyt tähän hätään. Siellä on varmasti muitakin yhteishaun tehneitä tai puolestaan sen tekemättä jättäneitä, ja mielelläni kuulisin teidänkin pläänejä ja ajatuksia tulevasta! :-)

12 kommenttia:

  1. Mä hain myös medianomiksi :) Innostuin kyllä todella paljon ennakkotehtävistä ja olen jo palauttanut kauan sitten.
    Olen tällä hetkellä ihan väärässä koulutuksessa, niin tiedän kokemuksesta, että pääsykokeet/ennakkotehtävät antavat aika hyvän kuvan tulevista opinnoista! Opiskelijaelämä on kyllä ihan parasta, vaikka niitä huonojakin puolia (tietty) löytyy :D

    ❀ Cinderella Days ❀

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heii kiva kuulla, että säkin oot hakenut medianomiksi! Tosin sulla taitaa olla jokin muu suuntautuminen kyseessä, kun itellä tai jos oikein ymmärsin, että oli useampikin ennakkotehtävä? ;D Mulla kun niitä ois vaan yks! Mut joo mä uskon kanssa ton, että ne kuvastaa hyvin tulevaa :-)

      Heh, opiskelijaelämää siis odotellessa - hyvässä ja pahassa! ;D Tsempit sulle, toivottavasti oot syksyllä opiskelemassa enemmän itelle sopivaa alaa :)

      Poista
  2. Hei! :) Itse oon nyt lopettelemassa ensimmäistä vuotta Tampereella tradenomikoulutuksessa ja en voi muuta kuin suositella! Ei ollut mun eka, ei toinen eikä edes kolmas hakuvaihtoehto, mutta sisään pääsin ja ennakkoluuloista huolimatta kivaa on ollut! Tuntuu itsestä siltä, että Tampereella on laadukkaampi tradenomikoulutus kuin missään muualla. Me ollaan ainakin tehty hommia niska limassa koko vuosi, kun taas kavereilta tiedustelleena oon todennu että ne vaan lorvailee muilla paikkakunnilla. Mun luokkakavereista moni on tuutoreina, ja voi olla että saat just sit jonkun heistä sun tuutoriks. Varoitan siis etukäteen vaan sitä, että jos pääset sisään, niin ryyppäämiseltä ei oikein voi välttyä. :D Mutta hei onnea pääsykokeisiin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No moips! Kiva kuulla ihan ite tradenomiopiskelijalta kokemuksia ja että oot ennakkoluuloista huolimatta viihtynyt :) Mulle on kanssa jostain tullut sellanen fiilis, että Tampereella ois jokseenkin laadukkaampaa - muita mitenkään vähättelemättä, kun en totuutta tiedä, mut kuulostaa hyvältä, että siellä ihan oikeasti jotain tehdäänkin! ;D

      Mä oon jo etukäteen vähän kauhulla miettinyt, miten selviän kaikista ryypiskelyistä, mut hei sehän on sitä opiskelijaelämää :-D Kiitos paljon tsempeistä ja kommentista! :-)

      Poista
  3. Tsemppiä sulle, toivottavasti on koulupaikka ensi syksynä ! On muuten aivan ihania kuvia susta:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan! Kiitti ihanasta kommentista <3

      Poista
  4. Hei missä sä kävit kankaanpäässä ottamas ripsienpidennykset, onko jotain paikkaa mitä suosittelisit? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hair & Beautyn Paulasta tuli ehdottomasti mun luotto ripsitekijä ja häntä voin kyllä lämpimästi suositella! Paula osaa hommansa täydellisesti, enkä joutunut kertaakaan pettymään lopputulokseen :)

      Poista
    2. kuinka paljon ripsien laitto maksaa? :)

      Poista
    3. Volyymien huolto maksaa 60 euroa ja itse laitto varmaankin jotain satasen luokkaa, vähän päälle kenties! Klassiset sitten tietty vähän halvemmat :)

      Poista
  5. Millaista ruokaa sulla tarjottiin yo juhlissa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun juhlissa tarjoiltiin semmosta kevyttä ruokaa; perus ja kreikkalaista salaattia, kanapastasalaattia, kalaa, paahtopaistia, ruisnappeja lohitäytteellä ja erilaisia juustoja ainakin! Ei ollut siis mitään raskasta, vaan semmosia mitä pystyi halutessaan ottaa helposti lisää :)

      Poista