TEHOKAS PORRASTREENI

7/13/2016

Te ootte aika ajoin kysellyt treeniaiheisia postauksia, ja koska mä tykkään itekkin niitä teille väsäillä, niin tällä kertaa pesis tipsejä porrastreeniin!

IMG_9299

Mulla on eittämättä kaks totaalista viha-rakkaussuhdetta urheilun osalta ja ne on porras- sekä mäkitreenit. Mä rakastan sitä tunnetta, mikä treenin jälkeen on, mut hitto kuinka rankkaa niistä saa tehtyä. Muistan ikuisesti kuinka lukiossa pesislinjan harjoituksissa vedettiin mäkitreeniä valmentajien johdolla poikien seassa - se oli jotain niin hirveetä ja ajattelin pitkään sen jälkeen, etten tuu enää koskaan ottamaan mäkivetoja. No, nyt ne onkin yksiä mun suosikkitreenejä ja portaissa tai mäessä tulee treenattua melkeinpä joka viikko.

Mun aerobinen kunto on heikentynyt siitä kun lopetin pesäpallon pelaamisen, kun treenit tulee tehtyä lähinnä vaan salilla rääkätessä, mut varsinkin nyt kesällä oon taas välillä tykännyt siirtyä ulos sen salin sijaan. Porrastreeni on antanut aerobisen harjoittelun lisäksi ihan uudenlaista ärsykettä jaloille, mikä tekee vaan ja ainoastaan hyvää kehittymisen kannalta. Ylipäätään portaissa treenatessa kehittyy yllättävänkin nopeasti ja se on loistava keino saada rasvaa tirisemään.

IMG_9297

Niin kuin jokasta treeniä ennen, tulee porrastreeniäkin ennen lämpätä hyvin. Mun alkulämppä on useimmiten hölkkää tai reipasta kävelyä, minkä lisäks teen esimerkiks koordinaatiota ja venytyksiä. Juoksen myös portaat pariin otteeseen ennen itse treeniä, joka on viime kerroilla näyttänyt kuta kuinkin tältä:

1. Juoksu tikaten joka portaalle - kävely alas

2. Kyykkyhypyt - kävely alas 

3. Askelkyykyt - kävely alas

4. Luisteluhypyt - kävely alas

5. Kyykkyhypyt vuorotellen jalat auki ja kiinni - kävely alas

6. Askelkyykyt sivuttain - kävely alas

IMG_9286

Takaan, että tällä setillä saa jalat ja peppu kyytiä ja rasvaa palaa ihan kokonaisvaltasesti. Hiki todellakin siis virtaa ja vaikka tuntuu pahalta, niin lopussahan se kiitos aina seisoo! Ja hei, porrastreenin ei tarvi kestää kuin 20-30 minuuttia, koska kovalla tahdilla saa ittensä aikalailla poikki.

Onko teillä jotain inhokkitreeniä, jota kuitenkin tykkäätte tehdä?

8 kommenttia:

  1. Hei mää muistan ton pesislinjan mäkitreenin! Se oli jotain ihan hirveetä :D hyi olkoon muistot tuli mieleen. Ja sitku luultiin että se loppu niin eiku toinen kierros perään :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se oli niin jäätävää, tosiaan se hetki kun oltiin jo lopettamassa ja ei kun jatkuu... :-D onneks nyt voi tehdä omilla ehdoilla ;-)

      Poista
  2. Tuo porrastreeni tekee niin hyvää koko kropalle, vaikuttaa super hyvin kaikkialle :) Ihania treenikuvia <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo se on musta ihan super, kun saa kokonaisvaltaisen treenin vedettyä portaissa :) kiitos Roosa <3

      Poista
  3. Pitäisi itsekkin ottaa porrastreenit omaan elämään mukaan. Ihana blogi sulla<3

    http://inka-allornothing.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ota ihmeessä, porrastreenit on siitä niin hyviä että voi tehdä mitä haluaa ja vähälläkin saa kunnon treenin vedettyä ;-P Voi kiitos paljon <3

      Poista
  4. Vaikken urheilekaan, niin silti treeniaiheiset postaukset kiinnostaa! Ehkäpä joku päivä se liikuntakärpänen puree muakin, haha :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kuule huippua kuulla! :) Heh, ehkä ;-)

      Poista